Tittel
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Eier
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Samiske stemmer i skolen er en fagbok hvor formidlere, forskere og lærere fra Sápmi skriver om mangfoldet hos vårt samiske urfolk. Boka gir innsikt i urfolks rettigheter gjennom FN-konvensjonene, Barnekonvensjonen og læreplanen (LK20). Gjennom marka-, lule-, skolte-, sjøsamiske samt sør- og nordsamiske stemmer belyses koloniseringshistorie, samiske verdier og identitet, kosmologi, nomadiske tradisjoner, områdetilhørighet og generasjonsfellesskap. Samisk språk, kultur, kulturforståelse og kultursensitivitet er også en viktig del av bokas perspektiver. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) pålegger alle norske lærere og utdanningsinstitusjoner å inkludere samisk historie, tradisjoner og pedagogiske perspektiver i skolens kunnskapsmål, emneplaner og prosjekter. Det betyr at aktuelle utdanninger må være oppdatert på historie, språk, kultur, tradisjoner og kunnskap om mangfoldet og kompleksiteten i Sápmi. Samiske stemmer i skolen henvender seg til lærere, studenter ved lærerutdanninger, universiteter og andre relevante profesjonsutdanninger. Den er også aktuell for forskere, skoleledere og kan være en inspirasjon for samiske skoler.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*000 pam 1
*00136691
*008221102 a 0 00nob 2
*015 $a0668826$bBIBBI
*019 $bl
*020 $a978-82-02-75571-3$bheftet$cNkr 479.00
*08201$a372.0117$zh$223/nor/20230207
*096 $a372.0117 Sam
*24510$aSamiske stemmer i skolen$cBente Fønnebø, Anne Lise Johnsen-Swart og Hege Merete Somby (red.)
*250 $a1. utgave
*260 $aOslo$bCappelen Damm akademisk$c2023
*300 $a243 sider$billustrasjoner i farger
*520 $aSamiske stemmer i skolen er en fagbok hvor formidlere, forskere og lærere fra Sápmi skriver om mangfoldet hos vårt samiske urfolk. Boka gir innsikt i urfolks rettigheter gjennom FN-konvensjonene, Barnekonvensjonen og læreplanen (LK20). Gjennom marka-, lule-, skolte-, sjøsamiske samt sør- og nordsamiske stemmer belyses koloniseringshistorie, samiske verdier og identitet, kosmologi, nomadiske tradisjoner, områdetilhørighet og generasjonsfellesskap. Samisk språk, kultur, kulturforståelse og kultursensitivitet er også en viktig del av bokas perspektiver. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) pålegger alle norske lærere og utdanningsinstitusjoner å inkludere samisk historie, tradisjoner og pedagogiske perspektiver i skolens kunnskapsmål, emneplaner og prosjekter. Det betyr at aktuelle utdanninger må være oppdatert på historie, språk, kultur, tradisjoner og kunnskap om mangfoldet og kompleksiteten i Sápmi. Samiske stemmer i skolen henvender seg til lærere, studenter ved lærerutdanninger, universiteter og andre relevante profesjonsutdanninger. Den er også aktuell for forskere, skoleledere og kan være en inspirasjon for samiske skoler.
*650 1$aFlerkulturell pedagogikk$0før- og grunnskolen $1372.0117$2bibbi$41107429$9nob
*650 2$aSamisk kultur$0pedagogikk$1370.117$2bibbi$41438102$9nor
*650 2$aSamer$zNorge$1948.10049457$2bibbi$41132037$9nob
*700 0$aFønnebø, Bente$d1955-$ered.$jn.$0(NO-TrBIB)90406881
*700 0$aJohnsen-Swart, Anne Lise$d1967-$ered.$jn.-sam.$0(NO-TrBIB)1615360583206
*700 0$aSomby, Hege Merete$d1974-$ered.$jn.-sam.$0(NO-TrBIB)9041377
*850 $aOVVS
*900 0$aSwart, Anne Lise Johnsen-$zJohnsen-Swart, Anne Lise$9nor
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening