Ole Vig videregående skole

Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer: tilnærminger for mestring og myndiggjøring
Huskelisten er tom
Vis
Tittel
  • Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer: tilnærminger for mestring og myndiggjøring
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 370.117 And
Eier
  • OVVS
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2022
Noter
  • De siste åra har det vært ei betydelig økning i antallet nyankomne ungdommer i norsk skole. Dette er ei svært sammensatt elevgruppe, men et fellestrekk er at de har relativt kort tid til å tilegne seg tilstrekkelige ferdigheter i norsk til å delta i videre utdanning og yrkesliv. En del av disse elevene har dessuten lite formell skolegang fra før og begrensa skriftspråklige ferdigheter. Dette stiller store krav til opplæringa i både språk og fag. Denne boka gir et kunnskapsbasert grunnlag for å lykkes med dette arbeidet. Forfatterne legger til grunn at opplæringa bør ta utgangspunkt i elevenes erfaringer, kunnskaper og ferdigheter, og ha elevenes mestring og myndiggjøring som mål. Boka tar for seg de juridiske og ideologiske rammene for opplæringa, og hvordan en kan jobbe med utvikling av språklige ferdigheter. Den gir også eksempler på flerspråklig og multimodalt arbeid med tekstskaping. Boka henvender seg til studenter i?grunnskolelærerutdanninga (5-10), lektorutdanninga (8-13) og ulike etter- og videreutdanninger,?samt til lærere i feltet. Bokas forfattere er ansatte ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU og lærere i praksisfeltet.
ISBN
  • 978-82-450-3360-1
Tilgjengelige
  • 2/2
Venteliste
  • 0 (0)
*00002294nam  22003131  4500
*00136120
*008220210s2022    no     ar         00nob 9
*015  $a150413082$bBokbasen AS
*019  $bl
*020  $a978-82-450-3360-1$bheftet
*025  $a9788245033601
*040  $aBokbasen AS
*0820 $a370.11709481$zh$223/nor
*0821 $a370.117$zb$223/nor
*090  $c370.117$dAnd
*24500$aAndrespråksopplæring for nyankomne ungdommer$btilnærminger for mestring og myndiggjøring$credigert av Irmelin Kjelaas, Rikke van Ommeren
*250  $a1. utgave
*260  $aBergen$bFagbokforlaget$c2022
*300  $a245 sider$billustrasjoner$c24 cm
*520  $aDe siste åra har det vært ei betydelig økning i antallet nyankomne ungdommer i norsk skole. Dette er ei svært sammensatt elevgruppe, men et fellestrekk er at de har relativt kort tid til å tilegne seg tilstrekkelige ferdigheter i norsk til å delta i videre utdanning og yrkesliv. En del av disse elevene har dessuten lite formell skolegang fra før og begrensa skriftspråklige ferdigheter. Dette stiller store krav til opplæringa i både språk og fag. Denne boka gir et kunnskapsbasert grunnlag for å lykkes med dette arbeidet. Forfatterne legger til grunn at opplæringa bør ta utgangspunkt i elevenes erfaringer, kunnskaper og ferdigheter, og ha elevenes mestring og myndiggjøring som mål. Boka tar for seg de juridiske og ideologiske rammene for opplæringa, og hvordan en kan jobbe med utvikling av språklige ferdigheter. Den gir også eksempler på flerspråklig og multimodalt arbeid med tekstskaping. Boka henvender seg til studenter i?grunnskolelærerutdanninga (5-10), lektorutdanninga (8-13) og ulike etter- og videreutdanninger,?samt til lærere i feltet. Bokas forfattere er ansatte ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU og lærere i praksisfeltet.
*650 0$aTospråklighet$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aUndervisningsmetodikk$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aNorsk språk$2Bokbasen AS$9nob
*70010$aKjelaas, Irmelin$d1978-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)6081074$8f
*70010$aOmmeren, Rikke van$d1985-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)11029081$8f
*710  $aLandslaget for norskundervisning
*850  $aOVVS
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Tilgjengelig Ole Vig vgs. Biblioteket370.117 And
Ex2Tilgjengelig Ole Vig vgs. Biblioteket370.117 And