Ole Vig videregående skole

Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen
Huskelisten er tom
Vis
Tittel
  • Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 371.102 Kon
Eier
  • OVVS
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2022
Noter
  • Hva er kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen, og hvordan kan læreren være best mulig rustet til å møte og undervise om slike tema? Dette er noen av spørsmålene denne boken ønsker å gi svar på i lys av Fagfornyelsen (LK20). LK20 vektlegger kompetanse i å håndtere uenighet og kritisk dialog. Dette gjør kontroversielle tema særlig aktuelle. Boken baserer seg på at hva som kan fremstå som kontroversielt, emosjonelt og sensitivt, er kontekstavhenging og forbundet med elevers og læreres posisjoner i klasserommet. Konseptene kontroversielle, emosjonelle og sensitive brukes som en samlebetegnelse på tema og problemstillinger som preges av høy følelsesmessig og politisk intensitet, som kan skape debatt og uenighet, og som berører elever og læreres liv, menneskeverd og identitet på ulike måter. Boken drøfter ulike undervisningsstrategier læreren kan ta i bruk i møte med slike tema i klasserommet og skolen. Bokens innledning, om hva som kjennetegner kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen i dag, fungerer som en paraply for de øvrige temaene boken tar opp: rasisme, ekstreme ytringer, terror, klimaendringer, seksuelle krenkelser, pornografi, kroppspress i sosiale medier og kjønnsidentitet. Bokens målgruppe er studenter i lærerutdanning, didaktikk og pedagogikk på alle nivåer, lærere, skoleledere, lærerutdannere og forskere med interesse for tematikken. Redaktørene er stipendiat i samfunnsfag Beate Goldschmidt-Gjerløw (UiA), førsteamanuensis i samfunnsfagdidaktikk Kristin Gregers Eriksen (USN) og stipendiat i samfunnsfag Mari Kristine Jore (HVL).
ISBN
  • 978-82-15-04921-2
Tilgjengelige
  • 2/2
Venteliste
  • 0 (0)
*00002827nam  22003131  4500
*00136104
*008210920s2022    no     ar         00nob 9
*015  $a150381772$bBokbasen AS
*019  $bl
*020  $a978-82-15-04921-2$bheftet
*025  $a9788215049212
*040  $aBokbasen AS
*0820 $a371.1022$zh$223/nor
*0821 $a371.102$zb$223/nor
*090  $c371.102$dKon
*24500$aKontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen$cBeate Goldschmidt-Gjerløw, Kristin Gregers Eriksen og Mari Kristine Jore (red.)
*260  $aOslo$bUniversitetsforlaget$c[2022]
*300  $a213 sider$billustrasjoner$c23 cm
*520  $aHva er kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen, og hvordan kan læreren være best mulig rustet til å møte og undervise om slike tema? Dette er noen av spørsmålene denne boken ønsker å gi svar på i lys av Fagfornyelsen (LK20). LK20 vektlegger kompetanse i å håndtere uenighet og kritisk dialog. Dette gjør kontroversielle tema særlig aktuelle. Boken baserer seg på at hva som kan fremstå som kontroversielt, emosjonelt og sensitivt, er kontekstavhenging og forbundet med elevers og læreres posisjoner i klasserommet. Konseptene kontroversielle, emosjonelle og sensitive brukes som en samlebetegnelse på tema og problemstillinger som preges av høy følelsesmessig og politisk intensitet, som kan skape debatt og uenighet, og som berører elever og læreres liv, menneskeverd og identitet på ulike måter. Boken drøfter ulike undervisningsstrategier læreren kan ta i bruk i møte med slike tema i klasserommet og skolen. Bokens innledning, om hva som kjennetegner kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen i dag, fungerer som en paraply for de øvrige temaene boken tar opp: rasisme, ekstreme ytringer, terror, klimaendringer, seksuelle krenkelser, pornografi, kroppspress i sosiale medier og kjønnsidentitet. Bokens målgruppe er studenter i lærerutdanning, didaktikk og pedagogikk på alle nivåer, lærere, skoleledere, lærerutdannere og forskere med interesse for tematikken. Redaktørene er stipendiat i samfunnsfag Beate Goldschmidt-Gjerløw (UiA), førsteamanuensis i samfunnsfagdidaktikk Kristin Gregers Eriksen (USN) og stipendiat i samfunnsfag Mari Kristine Jore (HVL).
*650 0$aPedagogikk$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aUndervisningsmetodikk$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aKommunikasjon$2Bokbasen AS$9nob
*70010$aGoldschmidt-Gjerløw, Beate$d1986-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)1630366669807$8f
*70010$aEriksen, Kristin Gregers$d1984-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)12034377$8f
*70010$aJore, Mari Kristine$d1983-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)10066404$8f
*850  $aOVVS
*90010$aGregers Eriksen, Kristin$zEriksen, Kristin Gregers$jNO
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Tilgjengelig Ole Vig vgs. Biblioteket371.102 Kon
Ex2Tilgjengelig Ole Vig vgs. Biblioteket371.102 Kon