Ole Vig videregående skole

Grunnskolen som nasjonsbygger: fra statspietisme til nyliberalisme
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Grunnskolen som nasjonsbygger: fra statspietisme til nyliberalisme
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 379.481 Te
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2003
Noter
  • Boken beskriver og analyserer den norske skolen som en nasjonsbyggende institusjon fra dens opprinnelse i 1739 og fram til de første årene i det nye årtusenet. Utviklingen følges fra pietismens europeiske skole og dens konsentrasjon om Pontoppidans katekisme frem til dagens skoledebatt preget av nyliberalistiske krav om en nyttig og effektiv skole. Boken gir en utførlig omtale av de skiftende motiv som har ligget til grunn for utviklingen av skoleslaget, det økonomisk-instrumentelle, det kulturelle, det politisk-demokratiske og det sosiale, og viser hvordan tyngdepunktet har vekslet mellom nyttehensyn og integrasjonstenkning. Boken inneholder på samme vis en grundig beskrivelse og analyse av styringsfilosofien for grunnskolen. Med person- og saksregister.
ISBN
  • 82-7935-072-1
Tilgjengelige
  • 1/1
Venteliste
  • 0 (0)
*000     nam
*00115926
*007  
*008030414s2003           ar         0 nob 9
*020  $a82-7935-072-1$bib$c395.00
*040  $aForlagsentralen ans
*08230$a379.481$zh
*096  $a379.481 Te
*10010$aTelhaug, Alfred Oftedal$d1934-$jNorge
*24510$aGrunnskolen som nasjonsbygger$bfra statspietisme til nyliberalisme
*250  $a1. utg., 1. oppl.
*260  $aOslo$bAbstrakt$c2003
*300  $a455 s.$bIllustrert
*520  $aBoken beskriver og analyserer den norske skolen som en nasjonsbyggende institusjon fra dens opprinnelse i 1739 og fram til de første årene i det nye årtusenet. Utviklingen følges fra pietismens europeiske skole og dens konsentrasjon om Pontoppidans katekisme frem til dagens skoledebatt preget av nyliberalistiske krav om en nyttig og effektiv skole. Boken gir en utførlig omtale av de skiftende motiv som har ligget til grunn for utviklingen av skoleslaget, det økonomisk-instrumentelle, det kulturelle, det politisk-demokratiske og det sosiale, og viser hvordan tyngdepunktet har vekslet mellom nyttehensyn og integrasjonstenkning. Boken inneholder på samme vis en grundig beskrivelse og analyse av styringsfilosofien for grunnskolen. Med person- og saksregister.
*650  $aGrunnskolen
*650  $aPedagogisk historie
*651  $aNorge
*70010$aMediås, Odd Asbjørn$eforfatter$jNorge
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
03:924Tilgjengelig Ole Vig vgs. Biblioteket379.481 Te