Forfatter
Tittel Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen: metodebok for lærere, studenter og forskere
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Eier
Klassifikasjon
Emne
År
Noter FoU-arbeid i skolen innebærer blant annet at lærere skal utvikle et forskende blikk på egen undervisning for å kunne endre og utvikle undervisningen i ønsket retning. Dette er en lettlest, oversiktlig og informativ metodebok. Lærere i skolen kan utføre et forsknings- og utviklingsarbeid (FoU-arbeid) på egenhånd eller i samarbeid med forskere. I et forskende partnerskap bestående av lærere og forskere utvikler lærere ny innsikt i egen undervisning, og forskere får større innsikt for praksis i skolen. Både lærere og forskere får slik dannet ny kunnskap som de kan ta med seg videre i sine virksomheter. Boka tar opp etiske utfordringer som kan oppstå et slikt utviklingsfellesskap, hvilken kunnskap som blir produsert, og hvilken betydning denne kunnskapen har. Forfatterne presenterer også sin egenutviklede FoU-modell som på en tilgjengelig måte presenterer de ulike prosessene i stadier og nivåer i et FoU-arbeid. I denne utgaven av boka er innholdet oppdatert og bearbeidet i forhold til nye rammeplaner for lærerutdanningene. Referansene i boka har i tillegg blitt oppdatert og flere nye har kommet til. Boka er rettet mot lærerstudenter og praktiserende lærere, og mot masterstudenter og phD-stipendiater som vil gjennomføre FoU-arbeid med skolen som arena. Også forskere og veiledere i høgskoler og på universiteter vil ha nytte av boka i sitt undervisnings- og forskningsarbeid.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00002386nam 22002771 4500
*00132766
*008170821s2018 no ar 00nob 9
*015 $a150277057$bBokbasen AS
*019 $bl
*020 $a978-82-15-02984-9$bh.
*025 $a9788215029849
*040 $aBokbasen AS
*082 0$a370.72$zh$223/nor
*090 $c370.72$dP
*10010$aPostholm, May Britt$d1959-$jNO$0(NO-TrBIB)99015224$8f
*24510$aForsknings- og utviklingsarbeid i skolen$bmetodebok for lærere, studenter og forskere$cMay Britt Postholm og Torill Moen
*250 $a2. utg.
*260 $aOslo$bUniversitetsforl.$ccop. 2018
*300 $a112 s.$bfig.$c22 cm
*520 $aFoU-arbeid i skolen innebærer blant annet at lærere skal utvikle et forskende blikk på egen undervisning for å kunne endre og utvikle undervisningen i ønsket retning. Dette er en lettlest, oversiktlig og informativ metodebok. Lærere i skolen kan utføre et forsknings- og utviklingsarbeid (FoU-arbeid) på egenhånd eller i samarbeid med forskere. I et forskende partnerskap bestående av lærere og forskere utvikler lærere ny innsikt i egen undervisning, og forskere får større innsikt for praksis i skolen. Både lærere og forskere får slik dannet ny kunnskap som de kan ta med seg videre i sine virksomheter. Boka tar opp etiske utfordringer som kan oppstå et slikt utviklingsfellesskap, hvilken kunnskap som blir produsert, og hvilken betydning denne kunnskapen har. Forfatterne presenterer også sin egenutviklede FoU-modell som på en tilgjengelig måte presenterer de ulike prosessene i stadier og nivåer i et FoU-arbeid. I denne utgaven av boka er innholdet oppdatert og bearbeidet i forhold til nye rammeplaner for lærerutdanningene. Referansene i boka har i tillegg blitt oppdatert og flere nye har kommet til. Boka er rettet mot lærerstudenter og praktiserende lærere, og mot masterstudenter og phD-stipendiater som vil gjennomføre FoU-arbeid med skolen som arena. Også forskere og veiledere i høgskoler og på universiteter vil ha nytte av boka i sitt undervisnings- og forskningsarbeid.
*650 0$aUndervisningsmetodikk$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aUndersøkelsesmetodikk$2Bokbasen AS$9nob
*70010$aMoen, Torill$d1953-$eforf.$jNO$0(NO-TrBIB)97041374$8f
*850 $aOVVS
*90010$aPostholm, May-Britt$zPostholm, May Britt$jNO
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening